Psychologia przy kawie
  • Blog
  • PORADY ON LINE
  • O NAS
  • WYCHOWANIE
  • RELACJE
  • PRACA
  • ONA
  • WYWIADY
  • Kontakt / Współpraca
Obraz

Może nabić guza

1/26/2021

0 Comments

 
Obraz

MOŻE NABIĆ GUZA

Awans kobiet. Sukces zawodowy

​Czasami w nowoczesnych rozwiązaniach architektonicznych stosuje się szklane elementy, np. przezroczystą podłogę, która dla poniższego piętra jest sufitem. Niby widzimy, co jest u góry i wydaje się nam, że nic prostszego niż tam dotrzeć, ale czasami nie jest to tak proste jak myślimy. Jednak nie o projektowaniu wnętrz dzisiaj będziemy pisać, choć o zjawisku „szklanego sufitu” jak najbardziej.

Ponad połowa Amerykanek pracujących w dużych firmach na kierowniczych stanowiskach uważa, że zjawisko "szklanego sufitu" istnieje, natomiast 82% ich kolegów – mężczyzn zaprzecza mu. Intrygujące, prawda? Tak diametralnie różne opinie na ten sam temat.

Oto krótka historia Agnieszki: Aga zarządza teraz zespołem kilkudziesięciu osób, ale od studiów minęło już ładne kilkanaście lat. Jej koledzy z roku zarządzają firmami, są już Prezesami, członkami Rad Nadzorczych, a ona wreszcie po długich latach otrzymała stanowisko dyrektora departamentu. Mimo ukończenia dobrej uczelni, dobrego wykształcenia jakoś zawsze tak dziwnie się zdarzało, że zawsze awansował kolega, nie ona. Za pierwszym razem – była totalnie załamana. Nie rozumiała, przecież była sumienna, pracowita, zorganizowana a wygrał Piotr. Za drugim razem – było to już tylko rozczarowanie. W czasie tych wielu lat pracy przyzwyczaiła się, nabiła już sobie tyle guzów – tyle razy uderzyła głową o "szklany sufit", że przestała już nawet liczyć.

​Ale, o co tak naprawdę chodzi? I dlaczego ten metaforyczny „szklany sufit” może nabić guza? A może! Bo "szklany sufit" to niewidzialna przeszkoda, bariera w osiągnięciu awansu. Niby widzimy go przed sobą (czy raczej nad sobą), ale nie możemy go otrzymać. "Szklany sufit" skutecznie oddziela kobiety od wyższych stanowisk m.in. w polityce, czy biznesie. Generalnie o zjawisku "szklanego sufitu" mówimy w przypadku mniejszości, etnicznych, seksualnych, czy wyznaniowych. Analizy statystyczne pokazują, że kobiety (oraz wskazane wyżej mniejszości) przy takich samych kwalifikacjach rzadziej awansują i uzyskują niższe wynagrodzenie.

The Economist opublikował w marcu tego roku po raz kolejny „indeks szklanego sufitu”, określający, w jakich krajach kobiety mają największe szanse na równe traktowanie w pracy. Jak myślicie, jak jest w Polsce? Okazuje się, że na tle pozostałych krajów – całkiem nieźle. Polska, a w zasadzie Polki zajęły 6 miejsce. Indeks uwzględniał 10 różnych wskaźników, opartych o dane dotyczące wyższego wykształcenia, wynagrodzenia, praw macierzyńskich, kosztów opieki nad dziećmi, zajmowania stanowisk menadżerskich i pełnienia funkcji w Zarządach firm. Pierwsze miejsce zajęła Islandia (po raz pierwszy w rankingu), a kolejne miejsca należały do innych krajów nordyckich: Norwegii, Szwecji, Finlandii. Finlandia jest najlepsza w kategorii szkolnictwa wyższego, bo aż 49% kobiet ma tam wykształcenie wyższe w porównaniu z 35% mężczyzn. Z kolei Norwegia szczyci się najmniejszą różnica w płacy pomiędzy kobietami i mężczyznami (wynosi ona 6,3 %). Przed Polską w rankingu są jeszcze Węgry. Zaś nasz kraj wyprzedził takie państwa jak: Francja, Dania, Nowa Zelandia, czy Kanada.
Obraz
Mimo, że zajmujemy 6 pozycję w rankingu, wiele jest jeszcze u nas do zrobienia. O ile w Polsce na wyższych stanowiskach menadżerskich jest 38% kobiet i różnica do krajów z czołówki nie jest dużo (w Islandii 40%, a w Norwegii 32%), to już wśród członków zarządów firm jest w Polsce tylko 19% kobiet, podczas, gdy w Islandii jest to 44%, w Norwegii 36%.

Cały czas oznacza to jednak, że mężczyźni dominują na wyższych stanowiskach. Choć oczywiście dyskryminacja kobiet nie jest jawna. Nie należy więc popadać w samozachwyt, bo droga na szczyt zawsze jest wyboista.

Efekt „szklanego sufitu” można tłumaczyć:

  • stereotypami, które zostają nam niejako narzucone przez społeczeństwo i z góry podsuwają nam sposób widzenia określonych faktów i zjawisk społecznych. W tym rozumieniu stereotyp kobiety to zespół cech psychicznych przeciwstawnych do męskich: emocjonalność, intuicja, wrażliwość, zależność od innych, uległość, brak inicjatywy, niechęć do współzawodnictwa, brak agresywności, opiekuńczość. Przypisywanie takich cech kobietom utrudnia im dostęp do zawodów i stanowisk dających autonomię, władzę, duży prestiż i wysokie dochody. Kobiety w tym ujęciu są kojarzone z małą skutecznością. Dlaczego stereotypy działają, pisałyśmy już w poście „Skąpiec”
  • utrwalonymi rolami społecznymi – rola męska wiązana jest z aktywnością poza domem, to mężczyznom przypisuje się kierownicze role, a kobietom role związaną z wychowywaniem dzieci
  • kulturą patriarchalną -  w której w stosunkach rodzinnych i społecznych dominuje mężczyzna, będący głową rodziny.

Znajomy manager zarządzający firmą mówi, że: „kobiety awansują wolniej, ponieważ większość z nich chce się realizować jako matki, a to - z czysto praktycznego punktu widzenia - wiąże się nieobecnością w pracy (od 3 miesięcy, ale czasami i do 3 lat). Dla pracodawcy oznacza to duży problem. W tym czasie ich koledzy poświęcają się karierze i awansują”. 

Kobiety jednak coraz częściej nie chcą podlegać sterotypizacji, chcą przeciwstawiać się stereotypom społecznym i szukają własnej drogi rozwoju, swojego zaistnienia w świecie i bycia w nim na równych prawach z mężczyznami.

Wracając do architektury, od której zaczęliśmy: „szklany sufit” istnieje, jest mocno posadowiony, żeby nie powiedzieć zabetonowany, ale jeśli będziemy zmieniać nasze negatywne stereotypy kulturowe, to i „sufit”, będzie się przesuwał. A może nawet kiedyś rozbije się na tysiąc małych kawałeczków? …
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    JESTEŚMY NA FACEBOOKU:

    POMAGAMY:
    Obraz
    Kliknij i sprawdź

    PUBLIKUJEMY W:
    Obraz
      

    Newsweek Psychologia
    Obraz
    Cosmopolitan
    Obraz
    Newsweek
    Obraz

    PISZEMY DLA WAS:

    Obraz
    Katarzyna Krakowska
    Obraz
    Joanna Kotarska

    REKLAMA:
    piszcie do nas na adres: 
    ​psychologiaprzykawie@gmail.com 
    ​

​Strony:  1   2   3   4   5   6   7   8   9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  
​

Powered by Weebly
  • Blog
  • PORADY ON LINE
  • O NAS
  • WYCHOWANIE
  • RELACJE
  • PRACA
  • ONA
  • WYWIADY
  • Kontakt / Współpraca