Psychologia przy kawie
  • Blog
  • PORADY ON LINE
  • O NAS
  • WYCHOWANIE
  • RELACJE
  • PRACA
  • ONA
  • WYWIADY
  • Kontakt / Współpraca
Obraz

Dbaj o to...

7/13/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Matka

7/12/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

By być kochanym

7/11/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Idź dalej!

7/10/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Miłość trwa wiecznie

7/9/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Gdy jesteś smutny

7/8/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Kryzys

7/7/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Powód, sposób, wysiłek

7/5/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Zaniedbywane dzieci

7/4/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Narcyz sięga po całą rękę

7/3/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Zacznij siebie kochać :)

7/2/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Nie jesteś za stara!

6/30/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Milczenie jako samotna praca

6/29/2025

0 Comments

 
Obraz
POWIĄZANY POST: 
​NARRATOR WŁASNEGO ŻYCIA
​
​* Dziękujemy Wydawnictwu Uniwersytetu Jagiellońskiego za możliwość zareklamowania tej wartościowej książki.
​

POLECAMY: 
Obraz
KUPISZ TUTAJ>>

​NOWOŚĆ! 

Sabine Vermeire

"Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci".

Przekład: Witold Turopolski 


Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

PREMIERA ODBYŁA SIĘ 28 MAJA
0 Comments

NARRATOR WŁASNEGO ŻYCIA

6/28/2025

0 Comments

 
Obraz

NARRATOR WŁASNEGO ŻYCIA

 „Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci” 

LENA
Lena miała 9 lat, gdy po raz pierwszy trafiła do gabinetu terapeutycznego. Jej oczy były pełne nieufności, a ręce mocno zaciśnięte na rękawie bluzy. Od pół roku mieszkała z ciotką, po tym jak jej mama trafiła do szpitala psychiatrycznego w wyniku załamania nerwowego po przemocy domowej. Lena była świadkiem wszystkiego.
 
Podczas pierwszych spotkań nie mówiła prawie nic. Na pytania odpowiadała jednym słowem. Dopiero gdy terapeutka zaprosiła ją do stworzenia „Książki Bohaterki", Lena powoli zaczęła rysować – najpierw burzę, potem schronienie, aż w końcu... siebie.
 
Z pomocą metafory „bohaterki, która przeżyła burzę", Lena zaczęła opowiadać swoją historię – nie jako bezradne dziecko, ale jako ktoś, kto przetrwał. To kluczowe założenie narracyjnej terapii: oddać dziecku rolę narratora własnego życia, nie tylko ofiary losu.
 
KACPER
Kacper miał 11 lat i trafił na terapię po serii agresywnych zachowań w szkole. Rzucał krzesłami, uciekał z lekcji, a raz próbował uderzyć nauczycielkę. Jego mama mówiła: „On się psuje. Nie wiem, co z nim zrobić.”
 
Podczas jednej z pierwszych sesji, gdy terapeutka zaproponowała zabawę z figurkami, Kacper ustawił w kącie figurkę „chłopaka z czerwonymi oczami”. Na pytanie, kim on jest, odpowiedział: „To ten, którego wszyscy widzą. Ale to nie ja.”
 
To był punkt zwrotny. Z pomocą opowieści o „dwóch chłopcach" – tym, którego widzi świat i tym, który naprawdę jest w środku – Kacper zaczął nazywać uczucia: wstyd, lęk, samotność. Okazało się, że w domu panowała napięta atmosfera – ojciec Kacpra zmarł nagle rok wcześniej, a mama wpadła w depresję. Nikt nie rozmawiał o stracie. Agresja Kacpra była językiem, który miał zastąpić milczenie.
 
Dzięki sesjom rodzinno-terapeutycznym, w których mama mogła również podzielić się swoją historią, relacja między nimi zaczęła się odbudowywać. Mama usłyszała Kacpra po raz pierwszy – i zaczęła widzieć nie „problematycznego ucznia”, ale chłopca w żałobie.

SARA
Sara miała 7 lat i była ofiarą molestowania przez sąsiada. Rodzina nie chciała o tym mówić – „bo przecież już po wszystkim”. Dziewczynka zaczęła moczyć się w nocy, izolować i panicznie bała się mężczyzn.
 
Terapeutka poprosiła Sarę, by wspólnie stworzyły „pudełko tajemnic” – miejsce, do którego można włożyć rzeczy, o których trudno mówić. Sara włożyła tam kartkę z narysowanym cieniem. Przez kolejne tygodnie ten cień miał różne nazwy: „Zamrożenie”, „Milczek”, „Stracholudek”.
 
Dzięki metaforze pudełka Sara powoli oddzielała siebie od doświadczenia. Nauczyła się mówić: „To nie ja jestem zła, tylko to, co się wydarzyło, było złe.” Stopniowo też zaczęła opowiadać, co ją koi, co jej pomaga, gdzie czuje się bezpieczna. Rodzice, choć początkowo oporowali przed terapią, zaczęli rozumieć, jak ważne jest, by historia Sary nie była tabu.

LENA, KACPER, SARA
Historie Leny, Kacpra i Sary pokazują, jak różne może być oblicze traumy – ale też, jak uniwersalne są potrzeby dzieci: by być wysłuchanym, zrozumianym, a przede wszystkim by mieć prawo do własnej narracji. Trauma nie kończy się w chwili, gdy zdarzenie przemija. Ona żyje w opowieściach, które dzieci opowiadają – lub nie potrafią opowiedzieć – o sobie samych.
 
Sabine Vermeire, w swojej przełomowej książce „Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci”, przypomina nam, że leczenie traumy to nie tylko gaszenie pożarów przeszłości, ale również budowanie nowych mostów do przyszłości. Jej podejście, łączące perspektywę systemową i narracyjną, daje dzieciom szansę na odzyskanie głosu i poczucia sprawczości poprzez opowieść. Autorka pokazuje, że skuteczna terapia to nie tylko „leczenie objawów”, ale tworzenie nowej, wspierającej opowieści w kontekście relacji, jakie otaczają dziecko. To proces, w którym dziecko przestaje być „nosicielem traumy”, a staje się autorem historii, którą może – i chce – dalej pisać.
 
Vermeire podkreśla, że dziecko nie istnieje w próżni – jego cierpienie rezonuje w systemie rodzinnym. Terapia nie może ograniczać się tylko do pracy z dzieckiem – potrzebne jest zaangażowanie opiekunów, krewnych, a czasem nawet szkoły czy instytucji. Książka Vermeire nie daje łatwych recept. Zamiast tego uczy nas pokory wobec dziecięcego świata i znaczenia odkrywania historii, które zostały przerwane przez traumę. Dziecko, dzięki bezpiecznej przestrzeni, może nie tylko opowiedzieć to, co się wydarzyło – ale też nadać temu nowe znaczenie.
 
Sabine Vermeire proponuje podejście oparte na współtworzeniu historii, na empatii i systemowym spojrzeniu. Terapia nie polega tu na „naprawianiu dziecka", ale na odbudowie jego tożsamości w oparciu o siłę, jaką w sobie nosi – choć często o niej zapomina.
 
* Dziękujemy Wydawnictwu Uniwersytetu Jagiellońskiego za możliwość zareklamowania tej wartościowej książki.

POLECAMY: 
Obraz
KUPISZ TUTAJ>>

NOWOŚĆ! 

Sabine Vermeire

"Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci".

Przekład: Witold Turopolski 


Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

PREMIERA ODBYŁA SIĘ 28 MAJA
0 Comments

Ich szczęście

6/27/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Przepraszam

6/26/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Stres wewnętrzny

6/25/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Pewność siebie

6/24/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Zmieniamy siebie

6/23/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Głęboki oddech

6/22/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Władza nad drugim człowiekiem

6/21/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Zobacz więcej

6/20/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Bez tłumaczenia

6/19/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Nawet, gdy milczysz

6/18/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments

Skarbem jest życie

6/17/2025

0 Comments

 
Obraz
0 Comments
<<Previous
    JESTEŚMY NA FACEBOOKU:

    POMAGAMY:
    Obraz
    Kliknij i sprawdź

    PISZEMY DLA WAS:

    Obraz
    Katarzyna Krakowska
    Obraz
    Joanna Kotarska

    REKLAMA:
    piszcie do nas na adres: 
    ​[email protected] 
    ​

​Strony:  1   2   3   4   5   6   7   8   9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  
​

Powered by Weebly
  • Blog
  • PORADY ON LINE
  • O NAS
  • WYCHOWANIE
  • RELACJE
  • PRACA
  • ONA
  • WYWIADY
  • Kontakt / Współpraca