Psychologia przy kawie
  • Blog
  • PORADY ON LINE
  • O NAS
  • WYCHOWANIE
  • RELACJE
  • PRACA
  • ONA
  • WYWIADY
  • Kontakt / Współpraca
Obraz

Czy uchronisz dziecko przed agresją w szkole?

1/18/2017

0 Comments

 
 DZIECI MAŁE I DUŻE                                                                                              BADANIA PSYCHOLOGICZNE
Obraz
Wykres pochodzi z opracowania A. Komendant-Brodowskiej ​"Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań”, Instytut  Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014

CZY UCHRONISZ DZIECKO
​PRZED AGRESJĄ W SZKOLE?

Agresja i przemoc szkolna

Dzieci nie zawsze chętnie mówią o tym, co złego spotyka je w szkole. Powyższy wykres pokazuje jasno, jakich form  agresji mogą doświadczać. Nawet jeśli nie powiedzą, a widzimy zmianę w ich zachowaniu, warto samemu podpytać. Często nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo rozpowszechnione są to zachowania. Nie warto zakładać, to dotyczy innych dzieci – nie mojego.

Prawie połowa polskich uczniów od klasy IV szkoły podstawowej do kl. III szkoły ponadgimnazjalnej (bo tego dotyczyło badanie prezentowane na wykresie powyżej*) doświadczyło agresji słownej. Nie jest więc to mały problem. Dotyczy co drugiego dziecka. Nie każde z nich będzie umiało się obronić, każde inaczej będzie reagować. Po jednym spłynie to jak po przysłowiowej „kaczce”, dla innego będzie to problem czasem na całe życie, gdy np. będzie wyśmiane na forum całej klasy.

Druga popularna forma agresji to wszelkiego rodzaju pomówienia, szkodliwe kłamstwa rozgłaszane na temat dziecka (agresja relacyjna). Dotknęła ona co trzeciego ucznia. I znowu: od wrażliwości dziecka zależeć będzie jego sposób reakcji i przeżywania. Przypomnijmy sobie, o ilu przypadkach samobójstw młodych ludzi donoszą media. Nie poradzili sobie z fałszywymi, śmiesznymi informacjami na swój temat rozpowszechnianymi np. za pomocą Internetu.

Agresja fizyczna: potrącenia, przewrócenia także nie jest rzadka, poziomem zbliża się do agresji relacyjnej – doświadcza jej w szkole blisko 30% uczniów.
Co dziesiątemu uczniowi ukradziono coś lub zniszczono jakąś rzecz, która do niego należała, czy wręcz stał się ofiarą pobicia.

​Często dzieci nie mówią o przejawach agresji z jakimi stykają się w szkole, często nie są nawet świadome, że jest to agresja, tłumią to w sobie i choć autorka opracowania A. Komendant-Brodowska mówi, że między 2006 a 2011 „nie zaobserwowano znaczących zmian skali większości rodzajów agresji. Z pewną ostrożnością można mówić jedynie o bardzo nieznacznym wzroście skali agresji werbalnej i relacyjnej” – wydaje się, że problem cały czas jest i to nie wcale taki mały jak się nam wydaje.

*A. Komendant-Brodowska ​"Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań”, Instytut  Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014


POWIĄZANE POSTY:
Diametralnie inne zakończenie
​Jesteś gruby i głupi
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    JESTEŚMY NA FACEBOOKU:

    POMAGAMY:
    Obraz
    Kliknij i sprawdź

    PISZEMY DLA WAS:

    Obraz
    Katarzyna Krakowska
    Obraz
    Joanna Kotarska

    REKLAMA:
    piszcie do nas na adres: 
    ​[email protected] 
    ​

​Strony:  1   2   3   4   5   6   7   8   9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  
​

Powered by Weebly
  • Blog
  • PORADY ON LINE
  • O NAS
  • WYCHOWANIE
  • RELACJE
  • PRACA
  • ONA
  • WYWIADY
  • Kontakt / Współpraca